torsdag 28. august 2008

4.2. Kildekritikk på nettet

Vurdering av en definisjon om metakognisjon (TONE)

"...metakognisjon = opprinnelig evnen til å tenke tanker om tanker, som utvikler seg til å kunne tenke om seg selv som et selv/mind, og tenke om den andre som et tilsvarende selv/mind..." (Sigmund Karterud)

Denne definisjonen fant jeg på en presentasjon laget av Sigmund Karterud. Presentasjonen "Evolusjon og utvilking av selvbevissthet" har blitt brukt på Ullevål universitetssykehus, avdeling for personlighetspsykiatri. Stedet teksten har blitt brukt, og at navnet på forfatteren av den er med er positivt for troverdigheten. Men manglende årstall og henvisning til hvor definisjonen har blitt hentet fra kan være med å svekke troverdigheten.

Dette er en definisjon ment for å informere om hva metakognisjon er og kan derfor ses på som objektiv. Det er ingen personlige meninger eller ytringer i den. Ut i fra det jeg vet om metakognisjon og ut i fra andre definisjoner vil jeg si at den innehar den nøyaktigheten som trengs. Definisjonen egner seg godt til å skrive om troverdigheten til en definisjon om metakognisjon.


Vurdering av en definisjon om informasjonskompetanse (TONE)

"People trained in the application of information resources to their work can be
called information literates. They have learned techniques and skills for using
the wide range of information tools as well as primary sources in molding
information solutions to their problems" (Zurkowski 1973, hentet fra Fredrikke - organ for FoU-publikasjoner, Høgskolen i Nesna)

Denne definisjonen kan man vurdere som troverdig. Ifølge hovedfagsstudenten Ingrid Dahl som har skrevet en hovedfagsoppgave i dokumentasjonsvitenskap var det Paul Zurkowski som var den første som skrev om "information literacy". Teksten har blitt mye brukt til videre arbeid om informasjonskompetanse, og det er lett å finne kontakt informasjon til de som har publisert teksten. Jeg vil også si at den er objektiv siden den kun er til informasjon om hva som kjennetegner en informasjonskompetent person. Nøyaktigheten av definisjonen kan diskuteres, den er veldig gammel, men siden den kanskje er den første som har kommet kan man ikke avfeie den heller. Egnethet er det ingen tvil om. En definisjon om informasjonskompetanse egner seg for å vurdere en definisjon om informasjonskompetanse slik oppgaven var.


Vurdering av artikkelen "A model of metacognition, achievement goal orientation, learning style and self-efficacy" av Savia A. Coutinho & George Neuman (TONE)

Artikkelen er skrevet av fofattere med flere publikasjoner. Coutinho har blant annet skrevet andre tekster innen samme område. Vi finner også kontaktinformasjon til Coutinho. De har en god beskrivelse av metodene og bruker gode statistikk metoder i undersøkelsen. Dette er en undersøkelse der de søker etter svar, og tolker kun ut i fra resultatene de finner. Videre har de mange referanser til det de skriver slikt at man kan gå og sjekke hvor nøyaktig informasjonen de bruker er. Den har en god beskrivelse av metakognisjon og viser til flere referanser innen emnet. Jeg vil på grunn av dette vurdere artikkelen til å være Troverdig, Objektiv, Nøyaktig og Egnet.

Vurdering av "Knuser myter om unge nettbrukere" (TONE), artikkel fra Atekst
Artikkelen har blitt publisert i Bergens Tidene. Det er ikke navn på noen forfatter eller kontakinformasjon. Den referer kun til en påstand som har kommet fra en britisk undersøkelse uten å nevne hvilken undersøkelse det er. Den referer ikke til noe forskning, og har samtidig kun et negativt preg rundt målgruppen han/hun skriver om. På grunn av manglende referanser slik at man kan sjekke faktaopplysninger så egner den seg ikke til bruk i seriøse oppgaver. Denne artikkelen vurderer jeg ikke som hverken Troverdig, Nøyaktig, Objektiv eller Egnet.

Ingen kommentarer: