torsdag 28. august 2008

1.1. Hva er informasjonskompetanse?

1.
Universitetet i Agder har en kort definisjon om Informasjonskompetanse som de har hentet fra Store norske leksikon, definisjonen er som følger:

"...en samling av ferdigheter som gjør en person i stand til å identifisere når informasjon er nødvendig, og som setter vedkommende i stand til å lokalisere, vurdere og effektivt anvende denne informasjonen" (Store norske leksikon)

2.
Bertnes beskriver inormasjonskompetanse som:

"... evnen til å søke, kritisk vurdere og kreativt utnytte informasjon" (Bertnes 2005, s 19).

3.
Informasjonskompetanse:
- er å forstå når det er behov for informasjon
- er å definere og formulere behovet for informasjon
- er å kunne lokalisere, evaluere og effektivt nyttiggjøre seg informasjon i egen læring og forskning

4.
Informasjonskompetanse defineres kort som erkjennelsen om at man har et informasjonsbehov, evnen til å vite når og hva slags informasjon som trengs, og kunnskapen om hvordan man finner, evaluerer og bruker informasjon av alle slag.'

Viktige mål er at brukeren skal:
Lære å formulere og presisere sitt informasjonsbehov.
Forstå nytten av relevant og fullstendig informasjon.
Identifisere passende hjelpemidler for informasjonssøking.
Utvikle effektive søkestrategier.
Bruke forskjellige informasjonsressurser, tradisjonelle og elektroniske.
Vurdere informasjonen kritisk.
Tilegne seg informasjon og tilrettelegge den for egne behov.
Bruke informasjon på en etisk forsvarlig måte. (Wikipedia)

5.
En helt enkel definisjon av informasjonskompetanse kan være slik:

Evnen til å finne og behandle informasjon utfra eksisterende individuell viten

Informasjonskompetanse innebærer blant annet å kunne :
Erkjenne et behov for informasjon
Identifisere og finne fram til passende informasjonsressurser
Evaluere kvaliteten på informasjonen
Velge ut og organisere informasjonen
Bruke informasjonen effektivt
Innser at informasjonskompetanse er en forutsetning for livslang læring (UBO)

Ingen kommentarer: