torsdag 28. august 2008

1.2. Hva er metakognisjon?

1.
Breiteig og Venheim (2005) har følgende definisjon på metakognisjon

"Metakognisjon gjelder kunnskap om egen tenking, oppfatninger og tanker om læring, refleksjoner om handlinger, og det angår selvinstruksjon" (Breiteig & Venheim 2005, s 50)

2.
Metakognisjon kan defineres som: Det å tenke bevisst på egen læring og problemløsing, en står liksom utenfor seg selv og vurderer kvaliteten av sine egne læreforsøk. (Elevsiden)

3.
Begrepet metakognisjon kan man definere som kunnskap om hvordan man får kunnskap. Det innbefatter kunnskap om hva jeg vet, hva jeg ikke vet, hvordan jeg skal lære meg noe nytt, og hvordan jeg skal forbedre mine egne læringsstrategier. (Årsplan i læringsstrategier)

4.
Metakognisjon kan defineres som bevissthet om egen tenking og egen læring (Brown, 1980)


5.
Metakognisjon er tenking om tenking, eller den kunnskapen en person har om alle typer kognitiv aktivitet han utfører, og den kontrollen han har over denne. Metakognisjon har tre sider: En kunnskapsside, en strategiside og en personside.
Kunnskap- eller oppgavesida består både av kunnskap om og kontroll av den kunnskapen en har i forhold til en gitt oppgave og hvilke krav selve oppgaven stiller.
Strategisiden omfattar de stategiene og hjelpemidlene som blir brukt i løsingaen av en bestemt oppgave, og hva en gjør når en står fast, hva slags vurdering en gjør av strategiene sine, og evnen til å lære nye.
Personsiden omfattar all kunnskap og overbevising en har om seg selv og andre som kognitive vesen, all kapasitet, alle begrensningar og alle særegenheter. (Wikipedia)

Ingen kommentarer: